dissabte, 1 de setembre del 2012

Estratègies de comprensió lectora. Ferran Medina


Estratègies de comprensió lectora presentades a la coordinació de l'institut Can Roca amb les escoles Enxaneta, Pere Viver i Serra de l'Obac, a la coordinació de l'institut de Vacarisses amb les escoles Font de l'Orpina, Pau Casals i Rellinars i a la coordinació de l'institut Mont Perdut amb les escoles Mare de Déu de Montserrat, Salvador Vinyals, Les Arenes i Roser Capdevila.
    A la zona de l'institut de Vacarisses les escoles de primària van explicar el contingut dels tallers de comprensió lectora que el curs 2010-11 es van fer adreçades als mestres de Cicle mitjà i caps d'estudis. Es preveu que el curs 2012-13 tinguin continuïtat pels mestres de Cicle superior i l'institut ha rebut una sessió específica per part del formador, Ferran Medina. L'objectiu d'aquestes actuacions ha estat la continuïtat d'aquest treball amb els nois i noies al llarg dels cicles i les etapes.

    A la coordinació de l'institut Mont Perdut i les escoles adscrites es van compartir activitats concretes que els centres de primària porten a terme arrel de la participació als tallers, d'aquesta manera es fa xarxa entre el mateix nivell -horitzontal- (escoles de primària) i a un nivell superior -vertical- (institut).

    A la coordinació de l'institut Can Roca es va fer referència a aquest material arrel de detectar que el treball de comprensió lectora "literal" amb els alumnes es realitza molt sovint mentre que el treball d'inferències queda més a un segon pla. S'està treballant compartint activitats per a treballar l'estratègia d'inferències.

    En aquest espai s'enllacen les presentacions en Power Point, presentades al taller de cada una de les estratègies per tal que estiguin accessibles al professorat.

    Les estratègies de lectura
    Estratègia 1. Fer connexions
    Estratègia 2. Fer-se preguntes 
    Estratègia 3. Determinar el què és important
    Estratègia 4. Fer inferències i prediccions
    Estratègia 5. Visualitzar el text
    Estratègia 6. Sintetitzar el contingut del text
    Estratègia 7. Autocorrecció de la comprensió lectora